lørdag 26. januar 2008

To slanger & Tai Chi sverdet

Etter en nydlig dag, står jeg på kjøkkenet og lager klar lunsj til morgendagen.

Jeg skal åpne en hermetikkboks og tenker "Kutt i fingeren".

Når jeg har lagt fra meg boksåpneren og skal løfte av lokket kutter jeg meg av fingeren.
"Søren, jeg skulle tatt advarselen litt mer på alvor."

Stopper blødningen og går og legger meg for natten.

Drømmen fra denne uken fortsetter også denne natten. Det er en drøm som aldri tar slutt, kanskje har den aldri hatt en begynnelse heller?

Jeg er på et slags sykehus. Det er mennesker og dyr der. De trenger min beskyttelse og min hjelp til å helbredes.
Det er travelt og mye å gjøre, men jeg har full kontroll. Hvite farger og sølv preger bildet.
Pasientene, alle som en er innsvøpt i hvite laken med sølvstriper.

Jeg dirigerer og helbreder.

Innimellom skifter scenene(mulig de utspiller seg til samme tid, og at flere scener utspilles samtidig).
Da er jeg i mørke rom, i buissnesslokaler. Noen ganger må jeg lure buissnessmennene trill rundt for å få flyten på sykestua, for å få fortsette mitt arbeid. Andre ganger kommer vi håndgemeng.
Innimellom skifter scenen brått over til et snøkledt lite rundt fjell ute på kysten et sted. Vinterstorm. Slike skal jeg beskytte.

Det er en buisnessmann som er vanskelig, han er den eneste igjen på dette kontoret med glassvegger, og glassdører. Dunkel belysning.
Vegg til veggteppe som er mørkegrått.
Denne mannen slåss jeg med. Jeg har mine meditative egenskaper og klarer å utmanøvrere han, selv til tross for at han har kjennskap til Tai Chi. Jeg rapper hans mektige Tai Chi sverd.

Det kan foldes ut, eller brettes sammen. Jeg skjønner at jeg har vunnet. Han at han har tapt. Og ved at jeg fikk fatt i dette sverdet er jeg beskyttet, og han står fortsatt og prøver å klore og slå meg, men er stoppet av en usynlig vegg.
Jeg står og beudrer sverdet, rødt tre i skaftet på dette sverdet som nå er litt sigdformet. Multipurpose tool. Kanskje jeg kan forandre dette sverdet til hva jeg måtte ønske etter behov?

Jeg gidder ikke en gang å drepe mannen. Selv om jeg har hatt et ønske i tidligere drømmer, når jeg har vært sint på han og redd. Det er glemt. Viktigere ting å ta meg av.

På sykestua jeg har, har to slanger nettopp klekket. De er fra to forskjellige kull. Jeg har en i hver hånd. Grønne, med gul buk. Nydelige og dødelige. Dene ene har kjent lukta av den andre, jeg var nok litt dum så tok på den ene med begge hendene før jeg plukket opp den andre. Så den lille slangeungen biter meg i tommelen, akkurat der hvor jeg kuttet meg opp i går.
Jeg skjønner jo hvorfor, dum som jeg er å ikke vasket hånden før jeg plukket den opp med høyrehånd.

Nå vet jeg jo, at dersom slangebarn kjenner lukta fra et annet kull vil de bite, til neste gang.

Ingen kommentarer: