lørdag 3. februar 2007

Hamskifte

Det begynner endelig å ta form,
mitt nye navn.
Fornavnet er nå valgt.
Jeg diskuterte mitt navnevalg med min kjære far, som sikkert angrer bittert på at han ikke døpte meg Ronja med det samme jeg plumpet ut av min mors liv. Hadde ikke vært meg i mot heller. Men lite kan en gjørra med at man tross alt er to som skal bestemme barnets navn.
I dette tilfellet ble vi etterhvert tre.
Nummer fire(samboer) er selvsagt uenig i navnebyttet generelt, eller skulle helst sett at navnet var et annet enn de to jeg hadde sett meg ut i utgangspunktet. Men slik blir det altså ikke.
Navnet mitt bestemmer jeg selv.

Det gjenstår likevel et par ting til før forandringen er total.
Å diskutere saken med min mor,
å finne et passende etternavn,
sende inn skjemaet som gjør at mitt nye navn blir på mine papirer
og sette i sammen en liten seremoni på en passende dag.

Men før de to siste punktene blir gjennomført, skal det altså skje et par forandringer til,
jeg føler på mange måter at jeg må gjøre meg fortjent til mitt nye jeg.
Og for å kunne gjøre meg fortjent til å bytte navn, må det altså skje et par ting.

Det er iallefall godt mulig at det blir en liten seremoni eller to i løpet av de neste månedene(såfremt alt går etter planen selvsagt) for å hjelpe til med prosessene.

Et stort stykke 'Lykke til' spanderes på meg selv i denne anledning.

4 kommentarer:

Isobel sa...

Jeg er veldig spent på hva valget faller på. Og skjønner jo egentlig skepsisen til dine nærmeste, det kan være vanskelig å omstille seg.

Entity sa...

Jeg er veldig spent selv på hvordan dette kommer til å bli. Især hva etternavnet vil falle på, og hvordan det blir å presentere seg med sitt nye navn i fremtiden.
Men jeg gleder meg, forandring lover bra.
:)

eulogy sa...

Vel... navnskifte kan nok være litt sært for kjærester - spesielt hvis typen din plutselig heter Gina (slik som var tilfellet for en jeg kjenner)

Entity sa...

Hoi!

Det blir vel en tanke mer ekstremt hamskifte enn hva jeg har tenkt. ;)

Forøvrig får kjæresten min stort sett kalle meg hva han vil. For tiden går det i kjærring(lystig toneleie, vel å merke), og det blir det neppe noen forandring på selv etter et navnebytte. ;)