torsdag 14. desember 2006

Hasjsalget ved Akerselva

I Aftenpostens artikkel om hasjssalget ved Akerselva, går det fram at politiaksjoner ikke fører fram. Bygging av parker, slik byrådet har foreslått, vil heller ikke fungere.

Samtidig beskriver sosiolog Sveinung Sandberg hasjselgere og putter disse inn i tre kategorier;
Hip-Hop guttene, narkissene og flyktningene.

Sist jeg kjøpte hasj var det av et velfungerende menneske i Norges trangsynte samfunn, sist jeg så noen røyke hasj var det også et velfungerende menneske. Jeg kjenner mange mennesker som velger å ruse seg på noe helt annet enn alkohol, og flesteparten av dem faller utenom Sveinung Sandbergs 3 kategorier....

Nå er jeg klar over at Sandberg sannsynligvis snakker om hasjselgere ved Akerselva, mens Aftenposten framstiller det slik at man skulle tro at dette er en sannhet for resten av landets hasjselgere. Slik er det ikke.

Spennende blir det å følge med i debattinnleggene som følger artikkelen, og det gjør meg glad at folk engasjerer seg. Dessverre er det ikke alle som ønsker å lære noe av disse debattene, og heller ser at 'problemet' skal forsvinne av seg selv dersom man bare trykker disse menneskene (selgere, kjøpere og brukere) hardt nok ned eller kaster dem ut av landet.

Er det ikke på tide å innse at folk liker å ruse seg? Til og med på andre ting enn alkohol og naturopplevelser? (Ikke dermed sagt at hasj og fjelltur ikke kan kombineres :) ) Er det ikke på tide å vedkjenne seg at folk ikke slutter å kjøpe hasj, selv om onkel i blå uniform mer enn gjerne kaster disse på glattcella ved først og beste annledning?

Spør du meg, så har nok mange av Onkel Blås disipler lyst til å ta fatt andre oppgaver enn å måtte løpe etter folk som røyker en liten rev eller tjener noen kroner på salg. Men de må jo danse etter politikernes fløyte.

Jeg har aldri i mitt liv kjøpt hasj på Akerselva, og kommer ikke til å gjøre det heller. Men jeg kunne godt tenke meg å dyrke det selv, (vakker plante er det også) eller kjøpe hasj eller pot på polet.
Men først og fremst ønsker jeg at jeg og mange med meg ikke skal bli forfulgt av lovens lange arm og føle meg redd, undertrykket og stigmatisert fordi jeg har andre vaner på lørdagsnatten enn å stå og dytte kebab i fjeset mens langer ut et spark, for å komme først inn i taxien på vei til nachspielet.

Fint er det, tross alt, at noen andre enn oss 'narkisser' sier fra om at noe av det som gjøres her ikke fungerer helt slik man ønsker.

We told you so...


http://oslopuls.no/nyheter/article1570108.ece

2 kommentarer:

Isobel sa...

WORD

(er for trøtt til å komme med noen mer utbrodernede kommentar... men på den annen side, du oppsummerer ganske så fullstendig mitt eget standpunkt ;) )

eulogy sa...

WORD WORD (aka ditto-word)